Propojení informačního systému s e-shopem

Nejčastější problémy, některé vás vůbec nenapadnou a jak se jim vyhnout.
Jaké máme typy e-shopových platforem
Spustit e-shop je vlastně úplně jednoduché. Nejčastěji sáhnete po krabicových řešeních fungujících ve formě předplatného, jako je třeba Shoptet, Zoner InShop nebo třeba zahraniční Shopify. Jsou to cloudová řešení, platí se měsíční poplatky, není možné jej kompletně uživatelsky upravovat, ale za to jdou rychle „naklikat“ a mají oficiální technickou podporu. Umí i fakturovat, vést skladové zásoby a vlastně pro mnoho uživatelů je to ideální řešení.
Ti zdatnější si mohou vybrat nějaké open source řešení typu PrestaShop nebo WooCommerce. Open source platformy jsou zdarma, platí se pouze pár desetikorun měsíčně za webhosting, je možné provádět téměř jakékoliv uživatelské úpravy – pokud to umíte.
A samozřejmě úplně jiná liga jsou pak e-shopy zcela na míru, které vám specializované firmy postaví podle komplexního zadání. A nechají si za to patřičně zaplatit. Tuto kategorii v tomto článku řešit nebudeme.
Tvoříme e-shop a propojujeme ho s informačním systémem
Pokud se na vytvoření e-shopu necítíte, požádáte o pomoc jednotlivce nebo firmu, která Vám e-shop na některé z platforem vytvoří. „E-shopař“ řeší hlavně vizuální stránku e-shopu, jeho chod a mnohdy i správnou optimalizaci pro vyhledávače.
Většinou však neřeší komplexní propojení s informačním systémem.
A v tom je kámen úrazu.
Data na jenom místě a jejich synchronizace s e-shopem
Bez ohledu na to, zda je nebo není e-shop vašim primárním prodejním kanálem, je dobré mít veškerá data o produktech na jednom místě – v informačním systému. Co tím mám na mysli? Jsou to popisy produktů, jejich obrázky, informace o variantách produktů (velikosti, barvy apod.). Další velkou kapitolou je cenotvorba – systém slev či ceníků pro jednotlivé skupiny zákazníků. To, aby každý dostal „svou“ cenu bez ohledu, zda si objedná v e-shopu nebo e-mailem nebo dorazí objednat osobně.
Všechny tyto údaje je dobré mít a aktualizovat v informačním systému a do e-shopu je pouze odesílat.
Stahování objednávek z e-shopu do informačního systému už je jednodušší. Ale i zde narazíme na některé složitější momenty. Jedním z nich je problematika správného zakládání nových zákazníků v informačním systému z e-shopových objednávek a adresy pro doručení. Taky je vhodné vyřešit nahrávání vystavených faktur z informačního systému zpět do e-shopu, aby je měl zákazník k dispozici pod svým účtem.
Jak to zajistit?
Kdo nevyzkoušel na několika projektech plnohodnotné propojení informačního systému s e-shopem, nedovede si představit, kolik bubáků na něho čeká, když se o to pokusí.
My v HELIsmile pracujeme s e-shopem na platformě PrestaShop. Je to open-source bez vstupních a měsíčních poplatků. Máme ho plně pod kontrolou. Nejsme omezeni používáním pluginů, ale často upravujeme přímo programový kód e-shopu (programujeme). Což u krabicových řešení typu Shopify nebo Shoptet nejde. Umíme tak doručit uživatelům plně přizpůsobený e-shop blížící se e-shopu na míru.
Pro HELIOS iNuvio, HELIOS Easy a HELIOS Red jsme vyvinuli „HELIOS x PrestaShop konektor“, který HELIOS obousměrně propojuje s e-shopem na platformě PrestaShop. Postupně jsme ho „vychytali“ a dotáhli k dospělosti. Pokud by některou z požadovaných funkcí neměl, lze ji doprogramovat. Nicméně už nyní umíme uspokojit širokou paletu požadavků.
Je to pro mě?
Menší firmy mají často jako svůj středobod právě e-shop, ve kterém vedou vše a vystavují i faktury. Pro tyto typy klientů jsou produkty jako Shoptet nebo Shopify ideální. Jiná situace je u firem, které používající informační systémy řídící jejich firmy (jako například HELIOS). Tyto firmy mají všechna data, produkty, kompletní cenotvorbu v tomto informačním systému. Do e-shopu se pak vše přenáší a v samotném e-shopu uživatel pak již nic nenastavuje. Snažíme se, aby uživatel do e-shopu vůbec nemusel. Proto máme robustní konektor mezi PrestaShopem a HELIOSem, který toto zajišťuje. Situace, kdy část nastavení a dat je v informačním systému a druhá část v e-shopu, se může stát noční můrou.
A na co si dát největší pozor?
Zažili jsme několik projektů, kde bylo více stran: dodavatel informačního systému, firma, která zajišťovala propojení na e-shop a dodavatel e-shopu. HELIsmile zde hrál roli poskytovatele propojení a většinou jsme napojovali HELIOS na e-shop Shoptet bez využití API. Nikomu bych to nepřál a zařekli jsme se, že do takových projektů už nepůjdeme. Výsledkem byly kompromisy, data a nastavení částečně v ERP, částečně v e-shopu. A diskuse, kdo za co může, pokud něco nefungovalo.
Závěrem
Mějte na paměti, že vytvořit e-shop a vytvořit e-shop plně propojený s ERP systémem jsou dvě odlišné disciplíny.
Mějte data pouze na jednom místě, v informačním systému.
Při výběru platformy pro e-shop dobře vybírejte – zejména podle požadovaného typu využití. Každá platforma má své plusy a mínusy. A každý dodavatel si pochvaluje zrovna tu „svou“ 😊.
- PrestaShop je open-source řešení, které máme plně pod kontrolou a můžeme ho upravovat podle potřeby a splnit tak i náročné požadavky klientů, které by jinak musel řešit pomocí vytvoření e-shopu na míru, kdy jsou náklady o řád vyšší.
- Shopify nebo Shoptet jsou „krabicová“ řešení, kde platíte měsíční poplatek k mnoho si tam toho neupravíte. Spoustě uživatelům toto bude stačit a budou preferovat jednoduché naklikání před kontrolou nad systémem.
Pokud je to možné, nechejte si vytvořit e-shop a propojit ho s informačním systémem od jednoho dodavatele.